چگونه دستهایمان را بشوییم

چگونه دستهایمان را بشوییم

شستن دست ها برای جلوگیری و حفاظت در برابر تمام میکروب ها و مواد شیمیایی و کثیفی است که می توانند در طول روز بر روی دستان شما جمع شده باشند.

اکثر مواقع شما قادر به دیدن میکروب های روی دست خود نیستید و ناآگاهانه دستان خود را به صورت خود می زنید و باعث افزایش میکروب ها در تمامی سطوحی که به آن دست می زنید می شوید.

برای جلوگیری از این عمل، باید شیوه صحیح شستن دست ها را بلد باشید، با ما همراه باشید تا بهترین روش برای شستن دست هارا بیاموزید.

 

دست های خود را با آب و صابون بشویید

هر زمان که احساس کردید دست های شما کثیف است سریعا آن را بشورید. شما در هر زمانی قادر به شستن دست های خود هستید ولی مواردی وجود دارد که بعد از آن حتما باید دست های خود را بشورید، این قبلی موارد عبارت اند از:

  • قبل و بعد از مراقبت از زخم
  • قبل و بعد از تهیه یا خوردن غذا
  • قبل و بعد از ارتباط گرفتن با افراد بیمار
  • بعد از حمام
  • بعد از عطسه و سرفه کردن
  • بعد از بیرون گذاشتن زباله ها
  • بعد از تغییر پوشک
  • بعد از لمس کردن هر نوع حیوان و یا هرگونه محصولات حیوانی و زباله ها،
  • قبل و بعد از وارد کردن لنز های چشم

 

شستن دست ها

شستن دست ها

دستان خود را با آب گرم یا سرد خیس کنید. شیر آب خود را باز کنید و دستان خود را در زیر جریان آب نگه دارید تا آنها را خیس کند.

حتما کف دست و قسمت پشتی دستان خود را کاملاً مرطوب کنید تا صابون به طور مساوی پخش شود.

برای اطمینان از تمیز بودن دست خود ، زیر آب جاری را تمیز کنید. آب ایستاده ممکن است دارای میکروب یا باکتری باشد.

برای پوشاندن دستان خود از صابون کافی دست استفاده کنید. صابون دستی به اندازه سکه را روی کف دست یکی از دست های خود بکشید. سپس شروع به مالیدن دستان خود به هم بزنید تا صابون را صاف کنید تا زمانی که لاله ها تشکیل شود.

می توانید از صابون دست مایع ، صابون یا صابون پودری استفاده کنید. صابون لازم نیست که ضد باکتری باشد.

 

انگشتان خود را با تمیز کردن بین آنها ببندید. یک دست را روی دیگری قرار دهید تا هر دو کف دست شما رو به پایین باشد. انگشتان دست از بالا را بین انگشتان دست پایین خود قرار دهید. دستان خود را در امتداد طول انگشتان خود به بالا و پایین حرکت دهید تا آنها را تمیز کنید. سپس انگشتان خود را با کف دست خود در هم بچسبانید و روند را تکرار کنید.

شستن دست ها

انگشت شست خود نگه دارید و دست دیگر خود را در اطراف آن بچرخانید. انگشت شست چپ خود را بچسبانید و دست راست خود را در اطراف آن بپیچید. دست راست خود را به سمت بالا و پایین بپیچانید تا انگشت شست خود را شستشو دهید و صابون را در جایی که به دست شما وصل می شود پخش کنید. پس از حدود 2-3 ثانیه ، دست ها را برای تمیز کردن انگشت شست دیگر خود تغییر دهید.

تا جایی که راحت می توانید انگشت شست خود را نگه دارید تا صابون عمیق تر در پوست شما بماند.

کف دست خود را با نوک انگشتان خود مالش دهید. دست چپ خود را باز نگه دارید تا کف دست شما رو به بالا باشد. انگشتان دست را روی دست راست خود ببندید و از انگشتان دست خود برای شستشوی کف دست خود استفاده کنید. قبل از تمیز کردن دست راست خود به همین روش کار صابون را در کف دست خود به مدت 3-4 ثانیه ادامه دهید.

دستان خود را کاملاً بشویید. بعد از پایان دادن به شستشو و شستشوی دستان ، دوباره دستان خود را در زیر آب جاری قرار دهید و بگذارید آب از روی آنها سرازیر شود. تمام صابون ها را از روی دستان خود بردارید تا جایی که دیگر کفی را مشاهده نکنید.

 

خشک کردن دست ها

خشک کردن دست ها

دستان خود را با حوله تمیز خشک کنید. یک حوله تمیز و خشک بگیرید و دست های خود را با آن مالش دهید. اگر می توانید ، از یک حوله یکبار مصرف استفاده کنید ، بنابراین احتمال انتشار میکروب ها کمتر است.حتماً تا حد امکان آب تمیز کنید تا دستان شما کاملاً خشک نشود.

اگر نیاز به استفاده از خشک کن دارید دستان خود را به اطراف آن بگردانید تا به صورت کامل خشک شود. هیچ اثری از خیس بودن روی دست خود حس نکنید زیرا خیس بودن دست ها باعث جذب میکروب ها می شود.

برای خاموش کردن شیر آب از حوله استفاده کنید. اگر آب به طور خودکار خاموش نشود ، باید حوله خود را با حوله خود نگه دارید تا خاموش شود. به این ترتیب ، شما تا حد امکان از حوله های یکبار مصرف استفاد کنید اگر این کار را نمی کنید حوله های خود را حداقل هفته ای یکبار بشورید.

 

از ضدعفونی دست استفاده کنید

تصمیم بگیرید که ضد عفونی کننده برای دست شما مناسب است یا خیر. برخی مواقع وجود دارد که می توانید به جای استفاده از صابون و آب برای شستشوی دستان خود ، از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید. با این وجود ، ممکن است شما بخواهید لحظه ای را برای ارزیابی وضعیت بگذرانید. مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

دستان شما به وضوح کثیف است یا خیر. اگر می توانید خاک یا چربی موجود در دستان خود را ببینید ، از صابون و آب برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.

آنچه در دست دارید. ضد عفونی کننده دست الکل باعث از بین رفتن تمام میکروب های دست شما نمی شود و مواد خاصی مانند سموم دفع آفات و فلزات سنگین را از بین نمی برد. در این شرایط ، صابون و آب را انتخاب کنید.

در دسترس بودن آب. اگر آب جاری ندارید ، از دستگاه ضدعفونی کننده دست الکل استفاده کنید زیرا بهتر از این است که دستان شما کثیف نشود. اما اگر به صابون و آب جاری دسترسی دارید ، به جای آن دستان خود را بشویید.

ضد عفونی کردن دست ها

یک ضد عفونی کننده اندازه یک سکه را به یک دست بمالید. از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که حداقل 60٪ الکل داشته باشد ، این ضدعفونی کننده ها در کشتن باکتری های مضر مؤثر است. ضدعفونی را فشار دهید تا مقداری به اندازه سکه از ضد عفونی کننده به طور مستقیم به کف دست خود فرو کنید.

در صورت وجود می توانید از دستمال مرطوب تمیز کننده الکل نیز استفاده کنید.

 

دستان خود را به هم بزنید تا دستگاه تبخیر کننده تبخیر شود. حدود 20 ثانیه دستان خود را با هم مالیده و ضدعفونی کننده دست را به دور آنها حرکت دهید که گویی دستان خود را می شستید. برای تمیز کردن بین آنها انگشتان خود را در هم پیچیده و کف دست خود را با نوک انگشتان خود مالش دهید تا زیر ناخن های شما قرار بگیرد. دست های خود را به دور خود حرکت دهید تا زمانی که خشک شوند.

 

 

انجمن پرسش و پاسخ
یک سوال بپرسید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممکن است دوست داشته باشید

نوشته شده توسط:

مهلا اسدی

مهلا اسدی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ است

به مبارزه با اطلاعات غلط بپیوندید

اطلاعات غلط همه جا می باشد. رسانه های دستکاری را پیشی بگیرید و آن را بسازید با گذراندن یک دوره 5 روزه در ویکی هو، جهان مکانی امن تر است.