آموزش تایپ ده انگشتی

آموزش تایپ ده انگشتی

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که افرادی را دیده باشید که با سرعت بالایی تایپ می کنند و این سوال برای شما پیش آمده باشد که این چطور ممکن است!

برای تایپ به روش ده انگشتی الگوی خاص و مخصوصی وجود دارد که در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چطور می شود تایپ ده انگشتی کرد و در آخر بتوانید با تمرین کردن به صورت مداوم به قدری حرفه ای شوید که بتوانید بدون نگاه کردن به مانیتور خود، کلمات خود را به درستی بنویسید.

مهارت تایپ ده انگشتی از مهارت هایی است که کلاس کار شما را به میزان زیادی بالا می برد، همچنین با تایپ به صورت ده انگشتی از اذیت شدن گردن خود و بالا پایین کردن چشم ها و در نهایت چشم درد جلوگیری می کند.

در این آموزش به صورت کامل تایپ ده انگشتی را توضیح می دهیم، اما به یاد داشته باشید بعد از یادگیری اصول، تمرین حرف اصلی را می زند.

آموزش تایپ ده انگشتی

  • مکان صحیح جای گیری دست ها بر روی کیبورد

اول از همه باید برای اینکه انگشتان خود را در جای صحیح خود قرار دهید باید نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر را بدانید.

انگشتان دست شما باید به صورتی باشد که به مچ شما کمترین فشار ممکن بیاید، به همین منظور شما باید دستان خود را به صحیح ترین روش ممکن بر روی کیبورد قرار دهید.

هیچ وقت هنگامی که دراز کشیده اید به تایپ کردن نپردازید، زیرا هم باعث ایجاد کمر درد و مشکلات دیگر می شود و هم در سرعت تایپ شما تاثیر می گذارد. پس برای تایپ کردن حتما از میز کامپیوتر مناسب استفاده کنید.

و حالا مکان صحیح جای گیری دست ها بر روی کیبورد، انگشتان جفت دستان شما باید به صورت خمیده شده بر روی کیبورد قرار بگیرد و مچ دستان شما باید با آرام ترین حالت ممکن بر روی میز قرار گیرد. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که به مچ دستان شما باید کمترین فشار ممکن بیاید.

آموزش تایپ ده انگشتی

  • حالت صحیح انگشتان برای تایپ

حتی افرادی که زیاد با کامپیوتر سر کار ندارند هم وقتی که دست های خود را بر روی کیبورد قرار می دهند به روش درست این کار را انجام می دهند به صورتی که انگشتان دست راست آن ها بر روی حروف L ، K ، J و انگشتان دست چپ بر روی حروف D، S ، A، F قرار می گیرد.

برای تایپ کردن به روش ده انگشتی ، همانطور که از اسم آن مشخص است باید از تمامی انگشتان جفت دست ها استفاده کنید، برای افرادی که تازه شروع به این کار می کنند کمی سخت است ولی اگر در روز بار ها و بار ها تمرین کنید تایپ کردن به این روش برای شما عادی می شود.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که حتی افرادی که به صورت ده انگشتی تایپ می کنند و حتی حرفه ای هم هستند این مشکل پیش بی آید که کلید های مربوطه را گم کنند، برای پیدا کردن دکمه های کیبورد بدون نگاه کردن به کیبورد هم امکانی فراهم گردیده است ، به این صورت که در دو دکمه کیبورد F و J دو برآمدگی ریز به وجود آمده است که کاربر را بدون نگاه کردن به کیبورد متوجه کند که انگشانش بر روی کدوم کلید کیبورد قرار دارد.

آموزش تایپ ده انگشتی

  • هر انگشت وظیفه خاص خود را دارد

در تایپ ده انگشتی هر انگشت وظیفه خاص خود را دارد و کلید های نزدیک  به خود را پوشش می دهد.

برای مثال انگشت کوچک دست چپ وظیفه کار با کلید های نزدیک خود یعنی  Z، A ، Q و 2  را دارد، با توجه به نحوه ساخت کیبورد اگر به همین منوال انگشت ها را ادامه دهیم متوجه خواهیم شد که تمای انگشت ها به کلید های نزدیک به خود دسترسی دارند، با توجه به عکس بالا متوجه خواهید شد که هر انگشت متعلق به کدام کلید ها است.

 

  • انگشت کوچک فراتر از انتظار

تا به حال متوجه شده اید که در تایپ کردن کلید Shift به صورت مکرر استفاده می شود و هنگامی که انگشت ها در حال تایپ کردن هستند نزدیک ترین انشگت به کلید شیفت انگشت کوچک است.

همینطور انگشت کوچک برای کلید های دیگری مانند Caps Luck ، Tabs  ،  Ctrl  و یا حتی کلید      Backspace  هم با انگشت کوچک فشار داده می شود.

 

  • کلید فاصله (Space) را با یکی از شصت ها تایپ کنید

همیشه به یاد داشته باشید که یکی از شصت هایتان باید بر روی کلید فاصله یا space باشد زیرا در تمام طول تایپ کردن این کلید بسیار زیاد استفاده می شود و وقتی که انگشت شصت شما روی آن باشد در سرعت تایپ شما تاثیر بسازیی دارد.

آموزش تایپ ده انگشتی

حال زمان تمرین است:

برای اینکه بتوانید تایپ کردن را به روش ده انگشتی انجام دهید، بعد از بدست آوردن اطلاعات کافی درباره چگونگی ده انگشتی تایپ کردن، فقط و فقط باید تکرار و تمرین کنید، چگونه؟ خواهیم گفت:

 

ابتدا هر انگشت را به صورت جداگانه تمرین دهید!

یعنی اینکه با توجه به کلید های مرتبط با هر انگشت که در پاراگراف های قبلی آموختیم. تمرین کنید تا بدانید دقیقا هر کلید باید با کدام انگشت فشرده شود تا وقتی که می خواهید تایپ ده انگشتی را با سرعت بالایی انجام دهید، تشخیص کلید ها را به راحتی انجام دهید، به طور مثال:

از انگشت اشاره دست چپ خود برای فشاردن کلید های R ،  F، و V استفاده کنید و این کار را به مدت طولانی تکرار کنید تا تشخیص کلید ها بدون نگاه کردن به کیبورد برای شما ممکن شود.

هم چنین این تمرین ها باید برای سایر انگشت ها و کلید تا تکرار شود تا بتوانید مشخصات تمامی دکمه های را در نظر داشته باشید تا بدون نگاه کردن به کیبورد بتوانید به صورت ده انگشتی تایپ کنید.

آموزش تایپ ده انگشتی

تایپ ده انگشتی فارسی

برای افرادی که می خواهند تایپ ده انگشتی را به زبان فارسی انجام دهند نیز تمرین به همین منوال است، اما اگر تازه شروع به کار کرده اید و دقیقا نمی دانید که کلید های فارسی جای کدام یک از حروف انگلیسی را می گیرند، می توانید با استفاده از برچسب حروف های فارسی، به کار خود تا حدی سرعت ببخشید تا زمانی که مکان دقیق کلید های فارسی و انگلیسی برای شما آشنا باشد.

انجمن پرسش و پاسخ
یک سوال بپرسید

گفتگو کنید

2 نظر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممکن است دوست داشته باشید

نوشته شده توسط:

مهلا اسدی

مهلا اسدی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ است

به مبارزه با اطلاعات غلط بپیوندید

اطلاعات غلط همه جا می باشد. رسانه های دستکاری را پیشی بگیرید و آن را بسازید با گذراندن یک دوره 5 روزه در ویکی هو، جهان مکانی امن تر است.